"Onze betrokkenheid kan helpen aan extra werkplezier"
Loyaliteit
“De mensen die ik spreek, praten over het algemeen met plezier over hun werkzaamheden en cliënten”, vervolgt ze. “Zij vinden het vaak lastig om zich ziek te melden. Maar in de praktijk zie je dat medewerkers in deze branche vaak en te lang over hun eigen grenzen gaan. Hun loyaliteit naar de zorg heeft daar deels mee te maken. Het zijn veelal mensen met empathie en een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Daarnaast moeten ze flexibel zijn vanwege de personeelstekorten in de zorg.”
Rol van de werkgever
En wat kan een werkgever doen om bij te dragen aan werkplezier? “Medewerkers willen belangrijke doelen en waarden realiseren in hun werk. De Capability Approach is een mooie benadering die hierbij kan helpen. Deze bespreek ik ook wel eens in mijn spreekkamer. De ‘Lijst Werk Capabilities’, ook wel ‘Capability Set’ genoemd, meet de duurzame inzetbaarheid aan de hand van zeven werkwaarden. Deze kun je als leidinggevende ook prima inzetten met jouw medewerkers. Dit kan zowel op individueel-, als op team- en organisatieniveau gedaan worden.”
Rol van HumanCapitalCare
Ook zij als professional kan bijdragen aan meer werkplezier binnen deze specifieke sector, vindt Inge. “Dat kan door mijn betrokkenheid bij de verzuimbegeleiding in samenwerking met werkgever en medewerker. Daarnaast probeer ik dat door het aanmoedigen van gezonde leefstijlkeuzes en het geven van gerichte adviezen, rekening houdend met de gezondheidsbelangen en de arbeidsomstandigheden. Ook kunnen we een werkplekonderzoek uit laten voeren om te adviseren over ergonomische aanpassingen en het optimaliseren van werkplekken. Het voorkomen of verminderen van lichamelijke klachten, kan ook het werkplezier verhogen.”