Antwoord op veelgestelde vragen 
over ziekte en re-integratie

Je bent vanwege ziekte momenteel niet aan het werk of bent bezig (gedeeltelijk) te re-integreren. Het is begrijpelijk wanneer je met een hoop vragen zit. Bijvoorbeeld vragen over het spreekuur, wat wij als arbodienst voor jou kunnen betekenen en jouw rechten en plichten tijdens het re-integratietraject. Hieronder hebben wij een lijst met veel gestelde vragen en antwoorden, onderverdeeld per onderwerp.

1. Eerste spreekuur
1.1 Wat kun je verwachten tijdens een spreekuur?

Je bent uitgenodigd voor een afspraak met de (taakgedelegeerde van de) (bedrijfs)arts. Ter voorbereiding is het belangrijk om na te denken over de klachten en beperkingen die je ervaart en of je in staat bent om te werken en welk ander werk je eventueel zou kunnen verrichten. Tijdens het spreekuur zal de (bedrijfs)arts onderzoeken of jouw klachten verband houden met het werk. Vervolgens bepaalt hij of je (gedeeltelijk) kunt werken. Misschien voor enkele uren per week, wellicht volledig, of in aangepaste vorm binnen het bedrijf. 

Mocht tijdens het gesprek blijken dat het verzuim naar verwachting langer gaat duren, dan plannen we een vervolgactie. Dit kan een nieuwe afspraak zijn met de (bedrijfs)arts of taakgedelegeerde van de  (bedrijfs)arts, of een consult met de bedrijfsmaatschappelijk werker of arbeidsdeskundige, afhankelijk van de oorzaak en verwachte duur van jouw verzuim.

1.2 Wat moet je meenemen naar het spreekuur?

In de zorg is het verplicht om je te legitimeren. Neem daarom een geldig legitimatiebewijs mee naar het spreekuur, zoals uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. Op deze manier weet de (bedrijfs)arts of taakgedelegeerde zeker dat hij met de juiste persoon te maken heeft. Dit is essentieel omdat medische informatie wordt geregistreerd en de (bedrijfs)arts of praktijkondersteuner bedrijfsarts de beperkingen en mogelijkheden voor werk bij de juiste persoon moet kunnen vaststellen.

Heb je een afsprakenkaart van uw behandelaar of een overzicht van uw medicatie? Neem deze gegevens dan ook mee naar het spreekuur.

1.3 Waarom krijg ik van HumanCapitalCare een vragenlijst toegestuurd?

Jouw werkgever maakt gebruik van de Digitaal Voorspellende Vragenlijst (DVV) van HumanCapitalCare. Op dag 3 van het verzuim krijg je per e-mail/SMS een link naar een vragenlijst. Na het invullen van de vragenlijst beoordeelt een professional van HumanCapitalCare de ingevulde antwoorden. Op basis van deze beoordeling wordt gekeken op welke wijze een duurzame re-integratie het beste kan worden ondersteund. 

1.4 Kan ik een afspraak verzetten of annuleren?

Een afspraak verzetten of annuleren kan uitsluitend via de werkgever. Jouw werkgever weet hoe dat via HumanCapitalCare moet. Wij brengen namelijk kosten in rekening als een afspraak minder dan 24 uur van tevoren is afgezegd, verzet of wanneer je niet bereikbaar bent.

1.5 Krijgt mijn werkgever een terugkoppeling over het spreekuur?

Om je werkgever te ondersteunen bij het voeren van een gezond arbeidsomstandighedenbeleid, heeft hij bepaalde gegevens nodig. Je privacy blijft echter beschermd. We delen nooit inhoudelijke informatie over je gesprek met onze professionals met je werkgever. We geven wel, binnen de geldende wetgeving, informatie door over wat je nog wel of niet kunt, of je aangepast werk kunt verrichten, hoe lang je herstel naar verwachting zal duren, en of er extra activiteiten nodig zijn om je herstel en terugkeer naar werk te bevorderen.

1.6 Moet ik de kosten van een bedrijfsarts zelf betalen?

Nee. Een zieke medewerker hoeft deze kosten nooit zelf te betalen. Deze kosten worden gedragen door de werkgever als onderdeel van de verzuimbegeleiding en re-integratieverplichtingen.

1.7 Wordt er zorgvuldig omgegaan met mijn gegevens?

HumanCapitalCare vindt privacy zeer belangrijk. Dit hebben wij vastgelegd in ons privacyreglement. Wij voldoen onder andere aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

1.8 Kan ik ook op een spreekuur komen als ik me niet heb ziekgemeld?

Werkgevers zijn volgens de Arbowet verplicht een spreekuur aan te bieden aan medewerkers, ook wel het arbeidsomstandighedenspreekuur genoemd. Je kunt gebruikmaken van dit spreekuur als je vragen hebt over je gezondheid in relatie tot je werk, over werkomstandigheden, of als je (dreigend) verzuim wilt voorkomen. Door hierover preventief in gesprek te gaan met de (bedrijfs)arts, of taakgedelegeerde kun je voorkomen dat je uitvalt.

Tijdens het arbeidsomstandigheden spreekuur kun je zaken bespreken die niet direct voortvloeien uit jouw werkzaamheden, maar die uiteindelijk wel invloed hebben op jouw werk. Denk aan iemand die zijn knie met voetbal overbelast en daar als heftruckchauffeur last van ondervindt. Jouw werkgever krijgt geen terugkoppeling van het spreekuur. 

1.9 Wat kan ik doen als ik het niet eens met het advies van een bedrijfsarts?

Wanneer je twijfelt aan het advies van de bedrijfsarts, mag je altijd een second opinion aanvragen bij een andere bedrijfsarts. Bedrijfsartsen zijn verplicht aan een dergelijk verzoek te voldoen, tenzij er zwaarwegende argumenten zijn om dat niet te doen. Het is daarnaast ook mogelijk om een deskundigenoordeel aan te vragen bij het UWV.

2. De arbodienst (HumanCapitalCare)
2.1 Wat doet een arbodienst?

Een arbodienst ondersteunt werkgevers en medewerkers bij het creëren van een gezonde en veilige werkomgeving. Ze bieden advies en hulp op het gebied van arbeidsomstandigheden, ziekteverzuim en re-integratie. Een arbodienst heeft een team van professionals zoals bedrijfsartsen, arbeidsdeskundigen, veiligheidsdeskundigen, psychologen en andere specialisten.

2.2 Wat doet een bedrijfsarts?

Een (bedrijfs)arts is een specialist op het gebied van werk en gezondheid. Hij geeft advies en biedt ondersteuning om mensen gezond aan het werk te houden of om hen op een verantwoorde manier weer aan het werk te krijgen. Bedrijven kunnen, meestal via een arbodienst, een (bedrijfs)arts inschakelen om advies te geven over het verbeteren van de arbeidsomstandigheden. Bij verzuim helpt de (bedrijfs)arts je om zo snel mogelijk, stap voor stap, weer te kunnen werken. Dit kan variëren van gedeeltelijk herstel naar volledig herstel, of – afhankelijk van je klachten – met aangepast werk.

2.3 Wat doet een arbeidsdeskundige?

Een arbeidsdeskundige is een expert in de sociale, maatschappelijke, juridische en financiële aspecten van verzuim. Hij onderzoekt welke stappen jij en je werkgever kunnen nemen om je terugkeer naar werk mogelijk te maken. Daarnaast adviseert hij bij vragen zoals: Kun je re-integreren in je eigen werk? Welke andere werkzaamheden kun je doen? En wat wordt er van je werkgever verwacht bij re-integratie via het ‘tweede spoor’ (bij een andere werkgever)?

2.4 Wat doet een bedrijfsmaatschappelijk werker?

De bedrijfsmaatschappelijk werker richt zich op problemen in je sociale omgeving, zoals wonen, werken, religie, en persoonlijke omstandigheden (zoals financiële problemen, een scheiding of rouw). Hij benadert deze problemen altijd vanuit hun impact op je werk. Een gesprek met een bedrijfsmaatschappelijk werker kan helpen om uitval te voorkomen of je re-integratie te versnellen. Over de inhoud van het gesprek met de bedrijfsmaatschappelijk werker wordt niets teruggekoppeld aan de werkgever.

2.5 Wat doet een psycholoog?

Een psycholoog biedt ondersteuning bij psychische klachten, zoals spanningsklachten, burn-out of depressie. De psycholoog onderzoekt je klachten en helpt bij je herstel of bij het leren omgaan met deze klachten. Over de inhoud van het gesprek met de psycholoog wordt niets teruggekoppeld aan de werkgever.

2.6 Wat doet een arboverpleegkundige?

Een arboverpleegkundige voert spreekuren uit onder taakdelegatie van de bedrijfsarts. Dat betekent dat de arboverpleegkundige taken uitvoert onder toezicht van een bedrijfsarts, maar de bedrijfsarts zelf blijft eindverantwoordelijk.

2.7 Wat doet een praktijk ondersteunend bedrijfsarts?

Een praktijkondersteuner bedrijfsarts doet de individuele verzuimbegeleiding en voert spreekuren uit in taakdelegatie van de bedrijfsarts. Dat betekent dat de praktijkondersteuner bedrijfsarts taken uitvoert onder toezicht van een bedrijfsarts, maar de bedrijfsarts zelf blijft eindverantwoordelijk.

3. Rechten & plichten tijdens ziekteverzuim
3.1 Wat houdt de Wet verbetering poortwachter in?

Wanneer je uitvalt, geldt in Nederland de Wet verbetering poortwachter (Wvp). Daarin staan wettelijke stappen vermeld die werkgever en medewerker moeten doorlopen. Klik hier voor een uitleg van de Wvp: Wet verbetering poortwachter | HumanCapitalCare

3.2 Ik ben ziek, wat nu?

Ziekmelden doe je bij je werkgever. In het verzuimprotocol staat aangegeven bij wie je je moet ziekmelden en op welke manier dit moet gebeuren.

3.3 Ik ben ziek tijdens mijn vakantie, wat nu?

Voor een ziekmelding tijdens je vakantie gelden dezelfde regels als wanneer je aan het werk bent. Als je tijdens je vakantie ziek wordt, meld je dit bij je werkgever. In het verzuimprotocol van je werkgever staat beschreven bij wie je je moet ziekmelden en hoe je dit moet doen.

3.4 Word ik doorbetaald als ik ziek ben?

Of je doorbetaald wordt door je werkgever als je ziek bent, hangt af van de wetgeving en afspraken in je arbeidscontract. In Nederland geldt het volgende:

•    Wetgeving
Volgens de wet heeft een medewerker recht op 170 procent van het loon, verdeeld over twee jaar. De meeste cao’s bepalen dat medewerkers in het eerste jaar 100 procent krijgen en in het tweede jaar 70 procent, maar dat kan verschillen per bedrijfstak. De eerste 52 weken heb je ten minste recht op het voor jou geldende minimumloon, indien je de bedongen arbeid niet hebt verricht. Bijvoorbeeld vanwege ziekte, zwangerschap of bevalling.

•    Duur van de doorbetaling 
Eerste ziektejaar: in het eerste jaar ontvang je vaak 100 procent van je loon, hoewel sommige werkgevers of cao’s een lager percentage hanteren (minimaal 70 procent).

Tweede ziektejaar: meestal krijg je in het tweede jaar 70 procent van je loon. Dit mag echter niet lager zijn dan het wettelijk minimumloon.

In totaal heb je, verspreid over twee ziektejaren, altijd recht op 170 procent van jouw loon.

•    Ziekmelding
Je moet je op tijd ziekmelden bij je werkgever, vaak volgens de regels die in je arbeidsovereenkomst staan. De werkgever kan ook een bedrijfsarts inschakelen om te beoordelen of je ziek bent en je herstelproces te begeleiden.

Na twee jaar ziekte komt de verantwoordelijkheid van de werkgever te vervallen. Als je dan nog niet in staat bent om te werken, kun je mogelijk een WIA-uitkering (Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen) aanvragen.

Let wel, de precieze voorwaarden kunnen afhankelijk zijn van je arbeidsovereenkomst, cao, of sector.

3.5 Mag mijn werkgever mij ontslaan als ik ziek ben?

Nee. Je werkgever mag je niet ontslaan tijdens de eerste 104 weken van jouw ziekte. Dat is wettelijk vastgelegd. Tijdens deze periode is je werkgever verplicht om samen met jou aan jouw re-integratie te werken. 

3.6 Mag ik op vakantie gaan als ik ziek ben?

Mits een vakantie het herstel niet belemmert, mag een zieke medewerker op vakantie gaan. Hier heb je wel toestemming van de werkgever en bevestiging van de (bedrijfs)arts of taakgedelegeerde voor nodig.

3.7 Wat gebeurt er als ik langdurig ziek ben?

Wanneer je in Nederland langdurig ziek bent, dan doorlopen jij en jouw werkgever de verschillende wettelijke stappen die beschreven zijn in de Wet verbetering poortwachter (Wvp). Informatie over de Wvp vind je hier: Wet verbetering poortwachter | HumanCapitalCare

3.8 Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met het advies van een bedrijfsarts?

Als jij én je werkgever het niet eens zijn met het advies van de bedrijfsarts, kunnen jullie samen tot een ander besluit komen. Ben jij het niet eens met het advies en je werkgever wel? Dan kun je een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV. Ook je werkgever kan dit doen als hij het niet eens is met het advies en jij wel. Het oordeel van het UWV is niet bindend, maar kan wel richtinggevend zijn. Bij een meningsverschil over de arbeidsongeschiktheid, kun je ook een second opinion aanvragen bij een onafhankelijk bedrijfsarts.

3.9 Ben ik verplicht om mee te werken aan mijn re-integratie?

Ja, als medewerker ben je verplicht om mee te weken aan jouw re-integratie als je langdurig ziek bent. Je dient: 

  • actief deel te nemen aan het re-integratieproces, 
  • aanwezig zijn bij afspraken, 
  • aangepast werk te accepteren, 
  • geen onnodige vertraging te veroorzaken bij het herstel,
  • mee te werken aan passende re-integratie buiten de eigen organisatie (tweede spoor).

Wanneer je hier niet aan meewerkt kan eventueel jouw loon opgeschort worden of het kan gevolgen hebben voor jouw uitkering.

3.10 Wat gebeurt er als ik na twee jaar nog steeds niet aan het werk kan?

Wanneer je na twee jaar nog steeds niet aan het werk kunt, kan jouw situatie overgaan naar een fase waarin de WIA (Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen) een rol gaat spelen Lees hierover op de pagina over de Wet verbetering poortwachter (Wvp): Wet verbetering poortwachter | HumanCapitalCare

3.11 Ik heb een conflict met mijn werkgever, wat nu?

Conflicten op de werkvloer komen voor, maar een goed gesprek lost vaak veel op. Als het conflict escaleert, kan hulp van buitenaf nodig zijn, zoals conflictbemiddeling. Een bedrijfsmaatschappelijk werker kan helpen om het conflict te de-escaleren en de relatie tussen jou en je werkgever te herstellen. Als je je ziek meldt vanwege het conflict, komt de bedrijfsarts in beeld om je verzuim in relatie tot het conflict te beoordelen. 

4. Re-integratie
4.1 Ik wil weer aan het werk, wat nu?

Als je je weer in staat voelt om te werken, heb je in principe het recht om terug te keren, vooral na een kortdurend verzuim. Overleg dit altijd even met je werkgever. Ben je langdurig ziek geweest en is er nog niets afgesproken over je terugkeer? Dan is het verstandig om contact op te nemen met de bedrijfsarts en dit ook met je werkgever af te stemmen.

4.2 Wat wordt er van mij verwacht als ik weer (gedeeltelijk) terugkeer?

Wanneer je na een periode van ziekte weer (gedeeltelijk) terugkeert worden er dingen van jou en van jouw werkgever verwacht. Het doel is om op een verantwoorde manier het werk weer te hervatten, waarbij gekeken wordt naar jouw gezondheid en de mogelijkheden. Denk hierbij aan aangepaste werkzaamheden en geleidelijke opbouw. Dit gebeurt in samenwerking met werkgever en eventueel de bedrijfsarts.

4.3 Kan ik aangepast werk krijgen als ik gedeeltelijk ben hersteld?

Ja. Wanneer je nog niet volledig kunt terugkeren in jouw oude functie, verwacht jouw werkgever dat je aangepast werk doet. Dat kunnen minder veeleisende taken zijn of werk met een lagere werkdruk. Dit alles is afhankelijk van jouw belastbaarheid. De bedrijfsarts adviseert over de beperkingen waar rekening mee gehouden dient te worden.

4.4 Mag mijn leidinggevende me een andere functie geven?

Het is eventueel mogelijk, maar het streven bij re-integratie is terugkeer in eigen functie. Is dat niet helemaal mogelijk, dan wordt er gekeken naar passende werkzaamheden.  

Dit moet echter wel aan een paar voorwaarden voldoen. De aangeboden functie moet passen bij de medische (on)mogelijkheden, zoals vastgesteld door een medisch professional. Ook zaken als redelijke reistijd spelen hierin mee. In de meeste gevallen zal het gaan om een tijdelijke functie als onderdeel van de re-integratie.

In dit geval is het altijd belangrijk dat er afstemming is tussen jou, de werkgever en de bedrijfsarts over de geschiktheid van de aangeboden functie. 

4.5 Wat moet ik doen als ik toch niet volledig hersteld ben?

Wanneer je merkt dat je toch niet volledig hersteld bent, meld dit dan direct bij je werkgever en bedrijfsarts. Het is mogelijk je opnieuw te laten beoordelen door de bedrijfsarts, waardoor het re-integratieplan aangepast kan worden. Denk daarbij ook aan de rechten en plichten van beide kanten, zoals loonbetaling en de verplichting om mee te werken aan de re-integratie.

4.6 Krijg ik nog begeleiding als ik weer mijn volledige uren maak?

Ja, nadat je het werk volledig hervat hebt kun je begeleiding krijgen om een terugval te voorkomen en je werk op een duurzame manier voort te zetten. Dit kan via de bedrijfsarts, leidinggevende, HR of een coach. Die hulp kan variëren van evaluatiegesprekken tot coaching en aanpassing van taken en/of jouw werkplek.

5. Overige vragen
5.1 Ben ik verplicht om mee te doen met een PMO?

Je werkgever is verplicht om je een preventief medisch onderzoek (PMO) aan te bieden, maar je bent als medewerker niet verplicht om hieraan deel te nemen. Deelname is vrijwillig en geeft je inzicht in je energieniveau, welzijn, leefstijl, werkvermogen en arbeidsgerelateerde gezondheidsrisico’s. Lees hier meer over het PMO en wat het voor jou kan betekenen.