11 tips voor het voeren van een goed gesprek

Veel problemen en stress kun je voorkomen door het onderwerp stress bespreekbaar te maken en aan te geven dat medewerkers altijd bij je terecht kunnen. Om het goede gesprek te voeren, zijn er verschillende gesprekstechnieken die hierbij helpen. 

Stel open vragen

die beginnen met vraagwoorden zoals 'hoe', 'wat', 'wie', 'welke' en 'waar'. 

Laat stiltes vallen

zodat de ander eerder het achtterste van zijn tong laat zien. 

Probeer te 'spiegelen'

in woordgebruik en houding, zodat de ander zich op zijn gemakt voelt. 

Let op non-verbale communicatie

Laat ook non-verbaal zien dat je geïnteresseerd bent in de ander, door op de juiste momenten te knikken en emoties te tonen. 

Benoem de emotie

Verloop het gesprek stroef? Bijvoorbeeld omdat de ander gespannen of geëmotioneerd is? Benoem de emotie die je ziet en vraag of dit klopt. Dit helpt om het gesprek weer op gang te krijgen. 

Herhaal de laatste woorden

die iemand zegt, om echt duidelijk te krijgen wat de ander voelt. 

Vat af en toe samen

wat de ander zegt. De ander voelt zicht gehoord en kan het gesprek eventueel aanvullen of bijsturen. 

Gebruik je eigen woorden

bij het samenvatten. Doe je dat goed, dan voelt de ander zich begrepen. Hij of zij ziet misschien zelfs de eigen situatie door jouw ogen. 

Denk opbouwend mee

Zoek niet voor de ander naar een oplossing. Laat je medewerker zelf oplossingen aandragen. Denk wel opbouwend mee. 

Oordeel niet

over de situatie en/of de gevoelens van de ander. 

Creëer een veilige omgeving

Het is essentieel dat jullie je allebei veilig en prettig voelen in het gesprek. Vraag de ander daarom hoe hij of zij het gesprek en jullie relatie ervaart en/of benoem hoe jij dit zelf beleeft. 

contacts
Samen bouwen aan een mentaal krachtige organisatie?
Wij gaan graag in gesprek.