11 tips voor het voeren van een goed gesprek
Veel problemen en stress kun je voorkomen door het onderwerp stress bespreekbaar te maken en aan te geven dat medewerkers altijd bij je terecht kunnen. Om het goede gesprek te voeren, zijn er verschillende gesprekstechnieken die hierbij helpen.
Stel open vragen
die beginnen met vraagwoorden zoals 'hoe', 'wat', 'wie', 'welke' en 'waar'.
Laat stiltes vallen
zodat de ander eerder het achtterste van zijn tong laat zien.
Probeer te 'spiegelen'
in woordgebruik en houding, zodat de ander zich op zijn gemakt voelt.
Let op non-verbale communicatie
Laat ook non-verbaal zien dat je geïnteresseerd bent in de ander, door op de juiste momenten te knikken en emoties te tonen.
Benoem de emotie
Verloop het gesprek stroef? Bijvoorbeeld omdat de ander gespannen of geëmotioneerd is? Benoem de emotie die je ziet en vraag of dit klopt. Dit helpt om het gesprek weer op gang te krijgen.
Herhaal de laatste woorden
die iemand zegt, om echt duidelijk te krijgen wat de ander voelt.
Vat af en toe samen
wat de ander zegt. De ander voelt zicht gehoord en kan het gesprek eventueel aanvullen of bijsturen.
Gebruik je eigen woorden
bij het samenvatten. Doe je dat goed, dan voelt de ander zich begrepen. Hij of zij ziet misschien zelfs de eigen situatie door jouw ogen.
Denk opbouwend mee
Zoek niet voor de ander naar een oplossing. Laat je medewerker zelf oplossingen aandragen. Denk wel opbouwend mee.
Oordeel niet
over de situatie en/of de gevoelens van de ander.
Creëer een veilige omgeving
Het is essentieel dat jullie je allebei veilig en prettig voelen in het gesprek. Vraag de ander daarom hoe hij of zij het gesprek en jullie relatie ervaart en/of benoem hoe jij dit zelf beleeft.