Terugblik: Webinar ‘Autisme aan het werk’
Autisme breed spectrum
‘Autisme is een spectrum stoornis’ benadrukt Jorine. ‘Een bekende uitspraak is: ‘Als je iemand met autisme kent, ken je één iemand met autisme’. Autisme is er namelijk in allerlei vormen en gradaties. En zeker niet iedereen is een Rain Man.
Kenmerkend voor mensen met autisme is dat zij op een andere manier waarnemen, denken en begrijpen. Door deze andere manier van informatie verwerken hebben ze vaak in meer of mindere mate problemen met:
- het zien van de samenhang tussen verschillende zaken (centrale coherentie).
- het plannen en organiseren van werk en het reguleren van emoties (executieve functies).
- het begrijpen van de ander én daar rekening mee houden. Mensen met autisme moeten leren om emoties en (lichaams)taal bij anderen én bij zichzelf te herkennen en erkennen (Theory of mind).
Valkuilen op de werkvloer
‘Doordat mensen met autisme anders ‘bedraad’ zijn, lopen ze in hun werk vaak tegen dezelfde issues aan’ aldus Jack.
- Het halen van planningen of het nakomen van afspraken loopt regelmatig moeizaam. Niet omdat men laks of vergeetachtig is, maar omdat het behalen van de planning ondergeschikt is aan het nauwkeurig afronden van de opdracht.
- Het onderscheiden van hoofd- en bijzaken is lastig, waardoor medewerkers met autisme geneigd zijn vast te lopen in details.
- Het inschakelen van hulp vinden mensen met autisme moeilijk.
‘Dit resulteert dikwijls in conflicten met teams en leidinggevenden, met als gevolg dat mensen met autisme vaak gaan jobhoppen.’
Tips & Tricks
Deze ‘andere bedrading’ brengt ook unieke talenten met zich mee. Denk aan oog voor detail hebben, betrouwbaar zijn of het vinden van verrassende oplossingen. Daarmee kunnen mensen met autisme een verrijking zijn voor een team. Maar het is dan wel belangrijk om op een goede manier te communiceren. Hieronder zes praktische tips voor leidinggevenden:
- Let op taalgebruik. Wees duidelijk en direct. Vermijd het gebruik van metaforen en blijf feitelijk. Vraag niet ‘hoe voel je je?’, maar ‘ik zie aan je dat je rood wordt. Klopt het dat je boos bent?’
- Gebruik liever rationele dan emotionele argumenten en verwacht niet dat iemand ‘tussen de lijnen’ kan lezen of luisteren.
- Wees concreet en maak het visueel. Visuele hulpmiddelen zoals schema’s, diagrammen en checklists kunnen nuttig zijn. Ze helpen bij het verduidelijken van informatie en bieden een visuele structuur die gemakkelijker te begrijpen is.
- Geef iemand verwerkingstijd, in het bijzonder als er beslissingen genomen moeten worden. Breng de boodschap daarom stap voor stap.
- Geef mensen actief het woord bij de mogelijkheid tot het stellen van vragen.
- Vraag regelmatig feedback van een medewerker met autisme over hoe jullie de communicatie en werkomgeving kunnen verbeteren.
Het volgen van deze tips draagt bij aan een werkomgeving waarin mensen met autisme kunnen floreren. Het begrijpen en respecteren van individuele verschillen is niet alleen goed voor hen, maar versterkt ook het team als geheel.
Meest gestelde vragen
Tijdens het webinar zijn er door de deelnemers vragen gesteld. Antwoord op de meest gestelde vragen staan hier.
Webinar terugkijken?
Bekijk onderstaande video.