Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van werkgever én medewerkers om psychische klachten te voorkomen. Vorige week gaven we enkele tips voor leidinggevenden, hoe zij stresssignalen kunnen herkennen. Maar wat kunnen medewerkers zelf doen om te voorkomen dat ze teveel druk ervaren?
1. Prioriteit geven aan gezondheid
Zorg voor voldoende rust, regelmatige lichaamsbeweging en een gezond dieet/eetpatroon. Wanneer je goed in je vel zit, voel je je vaak mentaal ook fitter.
2. Goede werk-privébalans
Het vinden van een evenwicht tussen werk en privéleven is belangrijk om een burn-out te voorkomen. Niet-werk gerelateerde zaken hebben een groot aandeel in het psychisch verzuim. Een werkgever kan de privé-situatie (of in persoon gelegen factoren) niet oplossen. Hij of zij kan hier wel ruimte en ondersteuning bij bieden. Het is aan de medewerker om hier bewust mee bezig te zijn.
3. Zorgvuldig gebruik van verlof
Verlof opnemen wanneer dat nodig is voor rust en herstel, in plaats van jezelf te overbelasten. Spaar dagen – zeker wanneer dat niet noodzakelijk is – niet op.
4. Open communicatie
Bespreek signalen met jouw werkgever, waardoor je in een vroeg stadium eventuele klachten vóór bent en samen naar een passende oplossing kunt zoeken. Denk hierbij eventueel aan flexibele werktijden.
5. Actief betrokken zijn bij preventieve programma's op het werk
Mocht een werkgever preventieve programma’s aanbieden om stress te verminderen, neem hier dan zeker aan deel. Denk nooit: ‘het zal mij niet overkomen’.
6. Ontspanning zoeken
Probeer stress te beheersen door middel van ontspanningstechnieken, zoals meditatie of ademhalingsoefeningen.